tisdag 10 november 2009

Sanning

Det är alltid när jag går emot mig själv
som det går fel och jag går vilse
tror att deras väg är min.
För det tror ju dem.
Att det alltid finns en annan väg mycket bredare och bättre
än alla andras skapad av någon icke nämnd
och utsedd till den enda riktiga vägen
att vandra.
Det låter som Gud men är det inte.
Detta fenomen är skapat av äregiriga och storhetsvansinniga
människor som du och jag
bara lite girigare och hungriga på att roffa åt sig
hela skatten för egen del.
Du och jag står och böjer nacke och viskar
varsågod det bjuder jag på ...
Jag ska inte bråka eller vara besvärlig.
Var för helvete besvärlig !
Sätt dig på tvären och hävda din rätt
för att inte kväva dig själv
och bli en bitter och i förtid gammal människa.
Stoppa ditt åldrande genom att säga Nej !
Eller Ja.
Om du släpper fri dina krafter
kommer du med automatik att
bli behandlad med respekt
och till och med beundran.
Kämpa dig upp till ytan för att göra detta möjligt.
Varenda vilsen varelse på denna planet
är på jakt efter sin egen röst och själ
men tar alltför ofta en sen väg via
andras drömmar och planer
och låter dessa bli en förlängning av sina egna.
Det kommer aldrig att räcka i längden.
Du måste orka leta dig fram till ditt eget hjärtas röst
hur förbannat snårig och jävlig den vägen än blir.
När du väl når fram
kommer du att belönas tusenfalt
och rosor och diamanter kommer att falla
över den väg du går ...

1 kommentar: